Podle Ondřeje Tichoty z Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci se na ESC obracejí lidé s dotazy jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze. Nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radí ESC požádat vydavatele karty o provedení chargebacku,

kdy banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka.


Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Vhodné je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem. Může jít přitom o nákupy nejen v rámci Evropské unie, ale i v USA, Číně a podobně.

Podobný nástroj k vrácení peněz neexistuje v případě platby bankovním převodem. Ondřej Tichota doporučuje, pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet.

Pokud spotřebitel platil prostřednictvím elektronické peněženky, může mít také šanci získat zaplacenou částku zpět. Stačí podat stížnost na oddělení řešení sporů.

Důvěryhodnost internetového prodejce si nakupující mohou prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR www.evropskyspotrebitel.cz/podvod. Případné spory s online prodejci lze řešit přes portál mimosoudního řešení online sporů ODR ec.europa.eu/odr.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum. To působí při České obchodní inspekci a je jedním ze 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, financované Evropskou komisí a zúčastněnými státy.

Autor: Evropské spotřebitelské centrum
Seniorské pobyty na Slovensku

Zvýhodněné cestování pro seniory starší 55 let
Pomozte obnovit Letenský kolotoč